La felicitat és un concepte abstracte, diferent per
a cadascú. Però tots tenim l’objectiu d’aconseguir-lo pels medis i les maneres que
disposem.
La paraula Felicitat prové del llatí Felicitas. Pot
tenir diversos significats entre ells fortuna, destí o fèrtil. Això ens porta a
pensar que temps enrere el fet de ser feliç era considerat una casualitat. Podia
ser-se feliç amb les mateixes probabilitats i situació amb les que a algú li pot
tocar la loteria, era fruit del destí. Tot i així, és curiós que el concepte de
felicitat tal i com el coneixem avui en dia no aparegués fins a moments de la història
on era molt difícil de ser feliç. Això en porta a pensar que aquest estat és gairebé
somniat, molt difícil d’aconseguir.
Deixant de banda el sentit etimològic de la paraula
i passant al científic, la felicitat no és més que un mecanisme de supervivència.
Ens aporta una autosatisfacció creixent que ens fa a fer més coses. És més, una
de les receptes de la felicitat és autorealitzar-se, moure’s, fer esport... Tots
aquests conceptes, extrapolats a un passat cavernícola fan que l’individu sobrevisqui
i pugui continuar vivint, complint el seu deure com a espècie. Quan els humans aconseguim
un objectiu o una fita ens sentim contents, som una mica més feliços, el cos ens
recompensa amb una dosi d’optimisme per
continuar així.
Tot i que avui en dia en el món consumista en el que
vivim s’associï la felicitat amb els béns materials, no hi ha evidencies que sigui
cert. Els diners poden ajudar a fer feliç a algú, però no poden aconseguir una felicitat
plena. És més probable que algú que esta content amb el que té sigui més feliç que
algú altre que
sempre esta perseguint
un estat de
plenitud omplint els buits
amb objectes.
Així doncs
la felicitat és un estat en que tothom intenta estar-hi el màxim de temps possible,
ja que ve i és difícil de mantenir en el cos. I tot i que al llarg de la història
s’hagi intentat definir de mil maneres i per persones molt diferents, és difícil
de poder dir que és i com aconseguir-ho.
Des dels principis de la filosofia una gran
multitud de filòsofs van intentar definir la felicitat i la manera de trobar-la,
però al ser un concepte tant abstracte van arribar a diferents conclusions.
EUDEMONISME
L’eudemonisme prové de la paraula eudamonia en grec
felicitat. Aquesta doctrina creu que la felicitat és l’objectiu de l’existència
de l’home. Per aconseguir aquest estat és necessari que aquest actuï amb naturalitat,
és a dir amb una part animal ( la que vol
els béns materials), una part racional (que fa que creixi la ment) i una part social (es basa en el sentit del decòrum
cap als altres). L’Eudemonisme no creu
en el plaer com a via directa cap a la felicitat, si no que el veu com un complement
d’aquesta, aconseguida per altres medis.
El filòsof Aristòtil va ser un dels contribuïdors
i aplicants de l’eudemonisme més importants de tots. Tot i que creia que era possible
ser feliç, no assegurava que la felicitat fos un estat que sempre es pogués mantenir.
EL RELATIVISME MORAL
El relativisme moral es basa en la idea de que cap
acte és considerat bo o dolent de manera absoluta. Així doncs, aquesta doctrina
dóna a cada persona l’opció de que enfoqui les situacions de la manera que cregui
adient, fent així que cadascú tingui la seva pròpia veritat segons el que creu.
Per tant, el relativisme no creu que el que facin les cultures diferents estigui
malament encara que a la vista d’una altra estaria prohibit. Però el problema és
on es deixa de banda la realitat i passa al subjectivisme i viceversa si cadascú
obra pel que li sembla millor, i quines conseqüències poden tenir aquests comportaments.
De la banda de la felicitat, el relativisme diu que el que a tu et faci feliç
serà el que està bé. Ja que la creença defensa que si a l’individu li semblen bé
un seguit d’accions, són aquestes les que ha de dur a terme per seguir amb la seva
manera de viure.
HEDONISME
El significat d’hedonisme prové del grec, del terme
“hedonismos” on “hedone” significa plaer i “ismos” fa referència a doctrina. Per
tant es pot afirmar que l’hedonisme és una doctrina filosòfica la qual considera
el plaer com la finalitat o l’objectiu de la vida, alhora que s’intenta evitar
el patiment. Aquesta doctrina consta d’un conjunt de teories morals que destaquen
que tot el que fa l’home és amb la finalitat d’aconseguir una altra cosa, mentre
que el plaer és l’únic que busca per si mateix.
El filòsof grec Epicuri de Samos va ser el que va
promoure aquesta teoria entre els segles IV i III a.C, i va establir que la meta
de qualsevol humà ha de ser aconseguir la felicitat. Segons Epicuri per tal
d’arribar a la felicitat, s’hauria de satisfer de manera moderada totes aquelles
necessitats que té el cos; però com que
la idea de plaer és molt abstracta, és freqüent que es divideixi l’hedonisme
en dues parts, l’ètic i el psicològic.
L’escola cirenaica, creada per Arístip de Cirene és
una de les escoles clàssiques d’hedonisme i sostenia que no existeix cap bé superior
al plaer i destacava el plaer físic en lloc dels plaers psicològics. En canvi,
l’escola epicúria associava aquesta emoció amb la pau i la calma, reduint els
desitjos i sense obtenir plaer de manera instantània. Una branca de l’hedonisme
també defensa que se li ha de donar més importància al fet d’existir que al fet
de posseir, gaudint així de les petites coses de la vida. Els hedonistes, per tant
destaquen la voluntat per donar-se gustos, el temps per realitzar activitats que
generen plaer i la intenció de gaudir de les emocions agradables sense necessitat
de racionar-les.
ESTOICISME
L’estoïcisme és un moviment ideològic que va ser seguit
per personatges molt importants al llarg
de tot el món hel·lenístic. La ideologia va ser fundada per Zenó de Cítion.
L’estoïcisme declara que per arribar a la tranquil·litat
i plenitud cal desvincular-se del béns materials i dedicar-se a una vida basada
en la raó i la virtut. També diu que la felicitat es pot assolir quan acceptem que
hi ha aspectes de la vida que no poden canviar i que han de ser així, com ara la mort. D’altra banda fets que tenim a l’abast i
ens pertanyen com ara les passions o els judicis, en som nosaltres qui en donem
importància i decidim si ens han d’afectar, i com, a la nostra vida. Un cop
acceptades qüestions com aquestes, és més fàcil arribar a la felicitat, ja que no
hi ha impediments que ens despistin de la veritable meta de la vida. Una altre via
per arribar a la felicitat és, com manen altres ideologies, actuar de manera natural,
d’acord amb la nostra raó, i un cop aconseguit això, es podrà comprendre l’harmonia
de la Naturalesa, i per tant a nosaltres mateixos i al món.
UTILIARISME
L’utilitarisme és un model de vida que es basa en,
com el seu nom indica, la utilitat de les accions. La teoria creu que les accions
són considerades bones per la seva utilitat, i una major utilitat porta a una major
satisfacció. Una de les frases que més caracteritza a aquest model de pensament
és “El màxim benestar per al màxim nombre de persones” el que ens indica que es
busca un amortitzament de les accions per a aconseguir el màxim de bé i així poder
ser feliços.
Tot i així l’utilitarisme busca el bé més gran, és
a dir , una acció pot ser la més útil en un moment concret, però vist amb perspectiva
pot ser un mal que repercuteix a la societat. Vist aquest cas, un utilitarista no realitzaria
una acció així, perquè un model que va contra
la societat no és útil.
Aquesta filosofia va ser desenvolupada per J. Bentham,
i James Mill i John Stuart Mill van ser seguidors
immediats seus. Es pot dir que d’alguna manera l’utilitarisme enfonsa les seves
arrels en l’hedonisme i en l’epicureisme de l’antiguitat grega.
L’ÈTICA DE SPINOZA
Ètica és una obra escrita en llatí pel filòsof holandès
Baruch Spinoza. En aquest llibre s’intenta demostrar un sistema filosòfic plenament
coherent que s’esforça per oferir una imatge congruent de la realitat i per comprendre
el significat d’una vida ètica. Spinoza afirmava que l’ètica es dedueix de la
psicologia i de la metafísica i sostenia que totes les coses són neutres en l’ordre
moral des del punt de vista de l’eternitat. El fet que alguna cosa estigui bé o
malament està condicionada pels interessos i les necessitats humanes per tant, les
persones consideren bones aquelles coses que tendeixen a tenir en comú; de la mateixa
manera es diu que quan algú busca una cosa bona per un tercera persona, en realitat
està buscant allò que opina que és bo per ells mateixos. Segons la filosofia de
Spinoza, dirigir a l’home cap al camí de la felicitat és una meta que es pot aconseguir
tot i els diferents problemes que podrien sorgir al llarg del camí abans d’aconseguir-la.
En aquest camí, la raó és necessària per contenir les passions i així poder arribar
al plaer i a la felicitat, evitant l’aflicció.
EL FORMALISME KANTIÀ
Aquesta doctrina es pot definir com aquella que defensa
el predomini de la forma sobre la matèria. El punt d’inici del formalisme kantià
és l’afirmació que res té valor compara ble a una bona voluntat, tot i que no sosté
que una bona voluntat sigui l’única cosa beneficiosa. Introdueix el concepte de
“bonum consumatum” per referir-se al compost de bona voluntat i felicitat, que representa
ser el màxim i que ho supera tot. El que Kant diu en realitat és que la bona voluntat
és l’únic bé incondicionat a que segons ell de totes les altres es poden fer un
mal ús si no es guien de la bona voluntat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario